Accueil > Sections européennes et projets autour de l’Europe et de l’international > Comenius, Erasmus + > 2012-2014 : Different Faces of Discrimination > Germany > Des nouvelles de Worms, Mobilité 3 - Allemagne...

Des nouvelles de Worms, Mobilité 3 - Allemagne...

Jour 1 Dimanche.
Les élèves et les professeurs accompagnateurs ont pris le train au départ de Paris à destination de Worms en Allemagne où les élèves ont été récupérés par leurs correspondants.

Jour 2 Lundi.
Rendez-vous au lycée Elo de Worms.
Les élèves ont assisté à 2 heures de cours avec leurs correspondants puis tous les élèves des différents pays, leurs correspondants et les professeurs encadrants se sont réunis pour travailler sur le questionnaire qui avait été rempli pour la deuxième mobilité (en Espagne).
Après avoir été chaleureusement accueillis par le chef d’établissement du lycée, les élèves ont travaillé en groupe, chaque groupe étant composé d’un élève de chaque pays et ont pu analyser ensemble les résultats du questionnaire.
En début de soirée, professeurs et élèves se sont rejoint pour jouer au bowling.
Ce soir-là, les professeurs de tous les pays partenaires furent touchés de voir leurs élèves se mélanger aussi facilement et aussi rapidement.

Jour 3 Mardi.
De nouveau rendez-vous au lycée pour une deuxième journée de travail, objectif : présenter les tâches préparées par chaque pays pour l’Allemagne : une vidéo sur les lois en vigueur en Europe concernant la discrimination, vidéo présentée sous la forme d’un bulletin météorologique ainsi qu’un fascicule contenant les recherches effectuées par les élèves sur leur angle de discrimination. (Petit rappel, l’Allemagne travaille sur le handicap, l’Autriche sur la religion, l’Espagne sur la discrimination raciale, l’Italie sur les inégalités hommes/femmes et la France sur la discrimination sociale.)
Les élèves se sont tout d’abord regroupés par pays pour préparer une présentation orale du travail élaboré préalablement dans leur pays d’origine. Ils ont ensuite été repartis en groupes, chacun d’entre eux étant responsable de présenter aux autres le fruit des recherches effectuées par leur pays.
Les élèves ont ensuite visionné les vidéos préparées par chaque pays.
Pour finir ils ont à nouveau été réunis en groupe (composé d’un élève de chaque pays) et, à partir d’un profil de personnage donné, ont du choisir, en tenant compte du travail fait précédemment, quel pays européen serait le plus approprié au profil de ce personnage (résultats ci-dessous).

Le travail ainsi effectué en groupe est un temps très fort du projet et tous les professeurs sont très fiers de leurs élèves qui ont su travailler et échanger de façon autonome avec beaucoup de sérieux, de motivation et de pertinence.

RESULTATS DE LA 2ème JOURNEE DE TRAVAIL :

COMENIUS DIFFERENT FACES OF DISCRIMINATION
Germany – April 2013-04-17
Task : With the help of the documents you worked on this morning, which country would you advise the following characters to live in and why ?

Character 1
1. Country of origin : Turkey
2. Gender : Male
3. Age : 18
4. Job : Looking for a Apprenticeship for 2 years
5. Qualifications : 4 years of Primary School, 6 years of Secondary School, speaks Turkish fluently
6. Handicap physical or mental : none
7. Religion : Muslim
8. Income : none (pocket money from his parents)
9. Children : none
10. Marital status : engaged to a Turkish girl he has never seen

The best country for this character to live in would be France.
In Germany, you are not discriminated against because of your country of origin but people don’t really respect you and have prejudices. In France, you would be helped to learn the language. In Spain this person would be discriminated against because of his religion as most Spaniards are catholic. In Italy he would be discriminated against because of his nationality.
Character 2
1. Country of origin : Belgium
2. Gender : Male
3. Age : 41
4. Job : Unemployed bus driver
5. Qualifications : none, HGV (= Heavy Goods Vehicle) driving license
6. Handicap physical or mental : none
7. Religion : Catholic
8. Income : 1600 € per month
9. Children : 4
10. Marital status : married
Additional information : He is on the list for social accommodation, he has just had his 4th child and his wife is at home looking after the children.

The best country for this character would be France. Family is important. If you are unemployed you have a minimum wage of 1,200 euros. France has a social supportive government, he could benefit from social housing. As the character comes from Belgium he would have no problem with the language.
As he is catholic he may also want to live in Spain or go to Germany or Austria as the unemployment rate is low.

Character 3
1. Country of origin : Italian
2. Gender : Female
3. Age : 40
4. Job : Part-time cleaner
5. Qualifications : none
6. Handicap physical or mental : none, see children
7. Religion : Catholic
8. Income : 600 € per month
9. Children : 3 boys (9, 11, 13) : the 9 year old boy has MS (multiple sclerosis) and needs a wheelchair
10. Marital status : separated
Additional information : Carmela’s husband should pay her alimony but he doesn’t give her any money and he has a court order against him because of previous domestic violence.

This character should go and live in Austria because she’s catholic and Catholicism is taught at school. She would also benefit from social housing. The unemployment rate is very low and her disabled child would not have to go a special school.
She shouldn’t go to Italy because of the lack of state housing and her income is too low to rent a flat.
She shouldn’t go to Spain because of the high unemployment rate and finding a job would be difficult with no qualification.

Character 4
1. Country of origin : Senegal
2. Gender : Female
3. Age : 16
4. Job : none
5. Qualifications : She has never been at school.
6. Handicap physical or mental : none
7. Religion : Muslim
8. Income : none
9. Children : none
10. Marital status : single

Additional information : She lives with her parents who haven’t had a job for two years.
We have chosen Germany because Germans are generally open-minded and not racist. Women have the same rights as men and there is nearly no gender discrimination there. If she gets a job and her parents sign for her she will be able to find a flat. Finding a job is definitively easier in Germany than in the other countries. The percentage of unemployed people is extremely low and the country gives money to help unemployed people. In Germany there is a very big community of Muslims and in many cities there are mosques. She could also afford renting a flat with other students or immigrants. She would also get an education because she will be able to attend language classes and finish her education.
She shouldn’t go to Spain because of the financial crisis and because of the high unemployment rate, it would be hard for her because she has no qualifications.
In Austria she might be persecuted because of her religion.
In France it would be difficult to find a job and the housing is bad (ghettoes)
In Italy, there is also a financial crisis and she could suffer from gender discrimination.

Character 5
1. Country of origin : France
2. Gender : Female
3. Age : 10
4. Job : school-girl
5. Qualifications : Primary School
6. Handicap physical or mental : Trisomie 21 (Downsyndrom)
7. Religion : Catholic
8. Income : parents : 2000 € per month
9. Children : none
10. Marital status : single

Additional information : parents live together, brother (14 years), sister (5 years)

This character should go and live in France to receive a good education. The services provided by the state for low income earners are good. French people are open-minded to disabled people.

Menu